Koninklijke Boekverkopersbond ondersteunt Nederlandse Boekhandelsprijs

Koninklijke Boekverkopersbond ondersteunt Nederlandse Boekhandelsprijs

Persbericht

Amsterdam, 18 december 2025

De Stichting Nederlandse Boekhandelsprijs verwelkomt de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb) als een van de sponsorpartners van de Nederlandse Boekhandelsprijs. Op 11 december werd de samenwerking officieel vastgelegd.

De Nederlandse Boekhandelsprijs bekroont jaarlijks het mooiste en meest urgente Nederlandse boek dat volgens boekverkopers onderbelicht is gebleven en meer aandacht verdient. Eerdere winnaars, zoals Dido Michielsen, Murat Işik en Lize Spit, bestormden met hun bekroonde boek steeds de Bestseller 60.

Ieder jaar ontvangt de winnaar van de prijs een litho van de hand van Olivia Ettema, een advertentiecampagne en een speciale gebonden en gelimiteerde uitgave van het winnende boek. Daar komt nu, dankzij de KBb, nog een prijs bij: een cheque ter waarde van €5.000. Daarnaast doneert de KBb een bedrag om de publiciteit en marketing door de Stichting Nederlandse Boekhandelsprijs te ondersteunen.

“De KBb is vereerd om als sponsor actief te mogen bijdragen aan deze prijs, die het belang van boekhandelaren voor de Nederlandse literatuur benadrukt. We kijken uit naar een fijne samenwerking,” aldus Sanne Muijser, directeur van de KBb.

In december start de campagne om boekverkopers aan te sporen om over hun keuze na te denken. De stemperiode start 1 januari; de winnaar wordt medio februari bekend gemaakt. Elke boekverkoper in Nederland kan zich aanmelden om te stemmen via de site van de Nederlandse Boekhandelsprijs